skip to Main Content

Rik Berkhout : Werkspoorkathedraal (augustus 2020) en expositie (oktober 2020)
Grafisch geschoold aan de kunstacademie (HKU), tevens docent Beeldende Vorming aan het Amadeus College in Leidsche Rijn. Na een abstracte periode toch weer teruggekeerd naar grafische schilderijen. Ritmisch kleurenspel van licht en schaduw en een liefde voor letters en teksten. Woont in Utrecht.

Rik Berkhout Typopainting nr.10  170 x 80 cm (2019)

Frans van Tartwijk : BETONGOLD [solo 2020]
Frans van Tartwijk (1963 / Akademie voor Beeldenden Kunsten Arnhem) is een door de wol geverfde en authentieke verbeelder van onze Westerse wereld. Realistisch en raar, licht en zwaar: het loopt voortdurend door elkaar heen. We herkennen veel van wat we zien zonder dat we het ooit zo hebben kunnen zien: dat geldt zowel de city-views en installaties als de figuranten die tot eigen verbazing ineens hoofdrolspeler zijn op hun schilderij. Frans gaat op de loop met de omgeving die we goed kennen zonder er een loopje mee te nemen. Als we denken dat het grappig is dan blijkt juist dat het pijnlijk is.
Frans van Tartwijk blijkt een bloedserieuze kunstenaar.

Frans van Tartwijk : Das Schloss

Salomé Roodenburg (1994)
Rietveld Academie, beeld en taal. Amsterdamse. Was onze eerste exposante met wie we in de Moving Gallery een heel succesvolle aftrap hadden. Ook deed zij mee aan de zomertentoonstelling Works on Paper. Ondanks haar nog jonge leeftijd al gezegend met een heel mooi eigen “handschrift”. Haar verbeelding is ruimtelijk en fabelachtig en laat veel ruimte voor interpretatie van de kijker. Zie ook hieronder (solo’s).

Salomé Roodenburg with her wall drawing in first solo

Max Kisman: Das Tragische Schicksal des Heldentums [solo 2020]
AKI Enschede en Rietveld Academie Amsterdam. Max (1953) is een veelgevraagd illustrator voor de grote dagbladen (FD, Volkskrant en NRC). Pionierde met digitaal design en typografie, ontwierp affiches voor oa. Paradiso maar ook postzegels. Werkte met de VPRO en WIRED. Doceerde aan de Rietveld Academie, de HKU en aan de Jan van Eyck Academie. Zijn illustratiewerk wordt met de hand ontworpen en digitaal uitgewerkt, maar Max tekent dagelijks in zijn dagboek èn richt zich nu meer op vrij werk. Woont en werkt in Utrecht.

Joost Swarte (l) en Max Kisman (r)

“New Waves” (groepstentoonstelling najaar 2019)

Janneke Berendsen (1983)
Hogeschool voor de Kunsten Utrecht 2007 (Fotografie) en 2009 (Design).
Maakt combinaties van tekeningen en fotoprints waarin haar eigen lichaam vaak subject is. Beziet zichzelf van afstand: wat kwetsbaar lijkt blijkt sterk.

Janneke Berendse : Interval II (#1)

Melle de Boer (1972)
Willem de Kooning Academie (1995) kunstenaar en singer-songwriter en muzikant met zijn band Smutfish. Maakte eerst met succes vooral collages en tekeningen. Heeft nu flink de wind eronder in het schilderen. Abstracte werken, zo doorleefd dat ze figuurlijk worden.

 

Melle de Boer : Georg Trakl, Oil on canvas (140 x 120 cm)

Suzanna van Oers (1996)
Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (2019)
De videocamera helpt Suzanna om haar verwondering over de wereld te begrijpen, op een speelse en poëtische manier: alledaagse taferelen worden – vaak door een enkel simpel ingrijpen – ontroerende en hartverwarmende minivoorstellingen. Vanaf dan zijn diezelfde gewone dingen ook voor de kijker nooit meer hetzelfde.

 

Floor Milou Smit (1997)
Willem de Kooning Academie (2019), alwaar zij zich bekwaamde in de richting illustratie, maar ontpopte zich tot een “muralist”: heeft inmiddels al een serie opvallende en blijmakende muurschilderingen op haar conto, zo ook in onze Moving Gallery, waar we een expositie graag met een mooie mural verrijken.

Floor Milou Smit : Mural specially made for Moving Gallery

Akycha Tegelaar (1969)
Koninklijke Academie Beeldende Kunsten Den Haag (2014)
Notaris zijn èn kunstenaar is zoiets als acrobatiek. Als beeldend kunstenaar creëert Akycha voorstellingen als uit een droom. Je bent er maar je bent er ook niet. Aangenaam vervreemdend.

Akycha Tegelaar : acrylic on canvas (20 x 30 cm)

Works on Paper (Zomerexpositie2019/ groepstentoonstelling)

Max Kisman (1953)
AKI Enschede en Rietveld Academie Amsterdam. Een van Nederlands meest gevraagde illustratoren voor de grote dagbladen (FD, Volkskrant en NRC). Pionierde met digitaal design en typografie, ontwierp affiches voor oa. Paradiso, en zelfs postzegels. Werkte met de VPRO en WIRED. Doceerde aan de Rietveld Academie, de HKU en aan de Jan van Eyck Academie. Zijn illustratiewerk wordt met de hand ontworpen en digitaal uitgewerkt, maar Max tekent dagelijks in zijn dagboek èn richt zich weer meer op vrij werk. Woont en werkt in Utrecht.

 

Max Kisman wallpainting for summer expo Works on Paper 2019

Noor van der Brugge (1962)
Hogeschool voor de Kunsten Amsterdam. Maakt kunstboeken in zeer beperkte oplage van hoge kwaliteit. Laatste (Freud’s Cigars) gepresenteerd in Centraal Museum.  De tekeningen die daarin zijn meegenomen ogen eenvoudig en vaak voorzien van collage-delen. Inspiratie bij grootheden en denkers uit de geschiedenis maar dan als in dromen. Flarden, gedachten, vondsten, rust.

Noor van der Brugge : collage (2019)

Leo van Veldhuizen (1960)
Academie Kampen. Realistisch schilder en door de wol geverfd portrettist met opdrachten van burgemeesters, ceo’s en professoren. Nu back to nature: tekenen en schilderen wat om zijn huis in Hollandsche Rading gebeurt: daar is vooral bos. Wat hij hier laat zien zijn dan ook vooral bosgezichten. En dan vooral het lìcht in het bos; overdag, ’s avonds en ’s nachts bij maanlicht.

 

Leo van Veldhuizen : Forest in moonlight


Raymond Boekelder
(1962)
Kunstacademie Enschede en Rijksacademie. Woont in Culemborg. Haalt de inspiratie voor zijn kunst uit de Italiaanse meesters van de  vroege 20eeeuw. Maakt eigenzinnige figuurlijke tekeningen: vreemde mengeling van oude en nieuwe tijden en evenwichten. Een fascinatie voor toeters. Figuren vaak in één lijn weergegeven. Details zitten elders.

Raymond Boekelder : no title (30 x 42 cm)

Sabine Liedtke (1971)
Minerva Kunstacademie Groningen, keramiste en meesterlijk tekenaar. Woont in Drachten. Maakt verstilde realistische en gedetailleerde tekeningen in potlood en inkt die een weerslag geven van de natuur, en dan vaak van vogels, in allerlei facetten: ei, nest, vliegen of als “nature morte”.

Sabine Liedtke : slapende spreeuw pencil on paper (73 x 55 cm)

Jasper Hagenaar (1977)
Courtesy Althuis Hofland fine arts
Akademie Beeldende Vorming Tilburg en Rijksacademie. Winnaar Koninklijke Prijs 2012, Samenwerking met Anton Henning 2016 via MondriaanFonds. Rendez vous met Frans Hals, Frans Hals Museum Haarlem. Woont en werkt in Utrecht.
Jasper creëert vaak eerst zijn beeld voor hij het vastlegt. Hij schildert graag werken met een dubbele bodem: waar sta ik nou eigenlijk naar te kijken? De onderwerpen op zijn schilderijen lijken nog wel eens echter dan ze zijn. Zijn werken op papier zijn  aquarellen: dun, vreemd, bevragend. Misschien visioenen.

Jasper Hagenaar : aquarel on paper

Kevin Nieuwenhuijs (1986)
HKU met Rietveld vooropleiding. Woont en werkt in Zeist. Speelt in zijn werk graag met tegenstellingen en voert de illusie die schilderkunst is in vergaande mate door.  Figuren die van afstand volstrekt overtuigen, blijken van dichtbij niet veel meer dan een enkele kwaststreek. Hanteert daarvoor wel een geheel eigen techniek met heel brede kwasten en penselen.

Kevin Nieuwenhuijs : no title Acrylic on cardboard

Astrid Oudheusden (1976)
Hogeschool van Amsterdam, alwaar ze ook woont en werkt. Schildert en schetst haar dagelijks leven in dagelijkse tekeningen. Heldere lijnen, heldere kleuren, toegankelijk. Zij laat zien dat eigenlijk alles steeds een tekening waard is als je even wat langer kijkt. Maar ook herinneringen. Met terugwerkende kracht het leven ook vanuit de kindertijd beter begrijpen door ze in een tekening te vangen. Hoogstpersoonlijk en intiem.

Astrid Oudheusden : Daily Drawing (40 x 60 cm)

Salomé Roodenburg (1994)
Rietveld Academie, beeld en taal. Amsterdamse. Was onze eerste exposante met wie we in de Moving Gallery een heel succesvolle aftrap hadden. Ondanks haar jonge leeftijd al gezegend met een heel mooi eigen “handschrift”. Haar verbeelding is ruimtelijk en fabelachtig en laat veel ruimte voor interpretatie van de kijker. Zie ook hieronder (solo’s).

 

Salomé Roodenburg : No Title (2019) acrylic and ink on paper (30 x 30 cm)

Roland Sohier (1950)
Rietveld Academie. Allerlei docentschappen en commissies.
Een oude Utrechtse meester. Monumentaal tekenaar, alhoewel hij ook beelden heeft gemaakt. Niets ontziend. Het werkproces blijft zichtbaar. Figuratieve maar beslist vreemde voorstellingen. Veel beweging en acrobatische houdingen.
Humor en ironie zorgen voor lichtvoetigheid ook als het onderwerp loodzwaar is. Vaak geëngageerd: onrust en tijden van verwarring moeten “eruít getekend”.

Roland Sohier : Emma Moves (graphite on paper (49,5 x 70cm)

Solo’s

Elma Čavčić (Žepa, Bosnië en Herzegovina 1995) Solo voorjaar 2019
Studeerde met Bachelor in Fine Art and Design in Éducation af in 2017 aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU), alwaar zij vanaf sept. 2019 ook als docent zelf werkzaam is.
Solo-Expositie (2) in de Moving Gallery maart/april 2019

Elma Cavcic : The Party ain’t starting till I walk in (2019)

Salomé Roodenburg (Amsterdam 1994). Solo najaar 2018
Was in november 2018 de eerste exposante in de Moving Gallery. Studeerde in 2018 af aan de Rietveld Academie in Amsterdam, in de richting Beeld & Taal. Deed eerste kwartaal  2019 een artist-residency in Sofia (Bulgarije).
Solo-Expositie (1) in de Moving Gallery nov. 2018

Salomé Roodenburg : No Title, acrylic on canvas (150 x 130cm)

Back To Top